torsdag 19 november 2009

Vem kan man lita på ?

Tre funderingar över ämnena El, Olja och Banker
1.
Jag fick senaste numret (Nov 2009) av tidningen Vi i Villa i brevlådan igår.
Där kunde jag läsa en intressant artikel vad som påverkar om elpriset.
Anders Andersson, chefredaktör på "Driva Eget" skriver där bl.a. så här:

Hur priserna ska röra sig beror främst på tre faktorer:



• Den viktigaste faktorn är efterfrågan. När konjunkturen stod på topp i början av september 2008 var spotpriset på den nordiska elbörsen omkring 70 öre. När lågkonjunkturen sedan kom och industrin gick ned på lågvarv sjönk priset snabbt och för ett år sedan var det nästan nere på hälften.


• Tillgången på vatten i vattenmagasinen, eftersom nästan hälften av Sveriges elkraft kommer från vattenkraft. Under sensommaren har det regnat kraftigt, så vattenmagasinen är välfyllda. Detta drar ned priset.


• Priset på kol och olja har också betydelse. Kolpriset ligger nu stilla. Men kolkraft är alltid mycket dyrare än kärnkraft och vindkraft. Så det viktigaste är att man klarar elförsörjningen utan att behöva köpa in så mycket kolkraft.

Javisst! Kloka ord från insatt skribent.
--------------------------
Pllötsligt slog det mig att jag fick ett nyhetsbrev från E.ON häromdan.
Där skriver Ulf Gustafsson, analytiker på E.ON så här:

Tuffare läge

Oktober har varit en osedvanligt torr period med nederbörd långt under det normala. Då denna månad dessutom brukar vara mycket nederbördsrik, slår pendeln kraftigt. Till detta kommer att kärnkraften fortsatt går med begränsad kapacitet. Reaktorer som beräknades komma i drift under oktober är fortsatt avställda. Arbete för att modernisera och förbättra pågår och det har dragit ut på tiden.
 
?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
 
Varför har elbolagen alltid torrperiod året runt, när vi andra tycker att det regnar jämt ?
 
2.
Min villaoljetank börjar ge ifrån sig ett misstänkt eko när jag knackar på den.
Dags för påfyllning igen.
Jag ringde några leverantörer och jämförde priser.
Billigast var min ordinarie leverantör i Sundsvall - 9.000 kr per kubikmeter.
Men tyvärr kunde dom inte längre erbjuda delbetalning fördelat på 3 månader som dom alltid har gjort tidigare.  Jag bad att få betänketid över natten.
Jag våndades över en kommande räkning på 13.500 kr (1500 liter), men bestämde mig för att slå till.
Dagen därpå ringde jag igen och beställde och blev lovad leverans om några dagar.
Två timmar senare ringde leverantören upp mig igen och påstod att dom hade sagt 10.000 kr per kubik åt mig dagen innan. Dom kunde absolut inte sälja olja för 9.000 kr. Då skulle dom förlora på affären.
Ord stod mot ord.
I valet mellan att be dom fara till varmare trakter med sin olja, eller att krypa till korset och acceptera priset, valde jag det senare. Efteråt undrade jag om inte det skulle vara bättre om jag flyttade till varmare trakter, utan olja.  Nu kan jag istället se fram emot en räkning på 15.000 kr
 
3.
I september besökte jag banken för att få rådgivning om bl.a. mitt fondsparande. Jag har alltid tackat nej till dylika erbjudanden tidigare, men nu lät jag mig övertalas.
Jag svarade på några frågor om hur riskbenägen jag var, samt en massa andra frågor
Mötet slutade med att jag accepterade bankens förslag till omplaceringar.
OBS Förslager grundades på min framräknade profil och togs fram av bankens eget datasystem.
DET VAR INTE RÅDGIVAREN SOM REKOMMENDERADE FONDERNA.
 
Två månader senare hade mina fonders värde sjunkit med 15.000 kr jämfört med om jag skulle ha låtit bli att byta ut dem.
 
Sensmoral:
Hur man än gör, så gör man en dålig affär när det gäller banker och energi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade