torsdag 10 september 2009

En vanlig dag på jobbet

Kl 06:45
Hade just hämtat ut dagens lunch ur frysen. Det blev ”Kassler i ugn, med ananas, svampsås och ris”.
( Det är det första jag gör när jag har stämplat in på morgonen. Annars glömmer jag det, och då blir det en stelfrusen matlåda eller en Billys panpizza till lunch)
Innan dörren till kontoret hunnit slå igen dök dom på mig.
-Göran ! Stämpelklockan går fel och det går inte att komma in i tidredovisningssystemet !
- Ja, får jag hänga av mig jackan först, svarade jag (som vanligt).

Mycket riktig, det var nåt fel. Jag konstaterade att det inte gick att accessa databas-servern LHSEBISDB1 . Den var mer eller mindre död. Skulle just gå ut till server-rummet när konstruktionschefen kom och sa att ”Jag har en kille som kommer att bli hemma länge p.g.a. sjukdom, och han måste få möjlighet att jobba hemifrån”.
Jag förklarade att det är fullt möjligt, men man måste ansöka om den rättigheten hos våra finska beslutsfattare och vara beredd på att det tar läng tid att handlägga.
Efter 15 minuters argumentation rusade jag ut till server-rummet. En illröd lampa blinkade ilsket på servern.
Fan, hårdvarufel tänkte jag. 190 användare drabbade. Provade att felsöka, ingenting fungerade. Det gick inte ens att stänga av den utan att rycka ut kabeln. Sagt och gjort, försökte starta upp igen. Fortfarande blink på den röda lampan och servern startade inte som den skulle. Efter 3 försök gick den igång på ”halvfart” men inga program fungerade. Telefonen började ringa oavbrutet och det gällde att vänligt förklara att ”Det är inte bara du som har problem. Det funkar inte för dom andra heller”. Skickade ut ett mail till alla och förklarade situationen. Ytterligare 7-8 samtal från dem som inte hade hunnit läst mailet ännu..
Kvalitetschefen ringde och sa att du måste fixa en delad mailbox för några personer på reservdels-avdelningen.
-Jag fixar det, sa jag.
Klockan är 8 och nu har dom vaknat till även på vårt kontor i katrineholm.
-Det går inte att fakturera i affärssystemet, säger den första.
-Jag kan inte komma åt mina mail, säger nästa.
-Kan du hjälpa mig att konfigurera min mobiltelefon så att jag kan läsa mina mail när jag är ute och reser ?, sa den tredje.
-Varför blir det ”logiskt programfel” när jag ska avsluta en order säger den fjärde.
O.s.v O.s.v. O.s.v
Det jäkliga var att dom där felen inte alls har med den trasiga servern att göra.
Jag samlade ihop några screenshots, författade ihop ett långt mail, som vanligt på engelska, och skickade iväg hela frågan till centrala IT-supporten i Finland + en extra fråga till en kille i England.
Jag tittade på klockan. Den var … ingenting.
Min digitalklocka hade helt plötsligt dött. Den också !
Det var tredje gången i år. Och varje gång försvinner alla koder och annat som jag brukar mata in i den. Skit !
Kontaktade min hjälpssamme guru Henrik i Stockholm, och lyssnade av hans teorier om servern.
Efter en gemensam insats konstaterade vi att det var fel på både en hårddisk och en minnesmodul.
Klockan blev 9 och fikadags. Mitt i språnget hejdades jag av en kille på kvalietsavdelningen som hade bekymmer med en färgskrivare som inte uppförde sig som den ska. Den ville inte skriva i röd fäerg.
Jag slängde åt honom en tonerkassett och hoppades på att det skulle hjälpa. Det gjorde det.
Tog en snabbfika. N
När jag kom tillbaka till mitt kontor satt eftermarknadschefen där och väntade på mig. Han ville ha en genomgång av gårdagens möte om ett nytt system för reklamationshantering. Självklart, sa jag.
Efter en timme när vi var klara påminde han mig om att vi får besök från Hudiksvall idag, och han ville absolut att jag skulle vara med på en demonstration av ett nytt webb-baserat system för reservdelsförsäljning kl 11. Det tar bara två timmar, sa han.
-Självklart, Jag kommer ,sa jag. Samtidigt som jag visste att dom 190 användarna fortfarande väntade på att databas-servern skulle komma igång.
Jag hade i alla fall en halvtimme på mig att undersöka servern. Trodde jag.
Helt plötsligt kom min chef in och sa att jag skulle släppa allt jag hade för händerna och hjälpa personalavdelningen med en rapport som finnarna skulle ha idag. Den skulle innehålla alla anställdas namn, ort, lönekostnad per år inklusive semestertillägg och sociala avgifter (omräknat till EURO), befattning (på engelska) , uppsägningstid + en massa andra uppgifter.
-Jag fixar det, sa jag, samtidigt som jag kände en lättnad att slippa vara med på 2-timmarsmötet.
En av arbetsledarna dök upp och sa att jag måste installera ett sök-program på 4 datorer på verkstan.
Det var bråttom.
-Javisst, så snart jag hinner, sa jag.
Telefonen ringde oavbrutet från dom som fortfarande inte hade läst mitt mail i morse.
Henrik (min guru) ringde och ville att jag skulle starta om servern och köra ett program för diagnostik på den trasiga servern. -Du kan väl passa på under lunchen, tyckte han.
Sagt och gjort, jag provade men det gick ju inte alls.
-Skit, nu går jag och äter upp min kassler sa jag.
-Ja gör det så ska jag försöka fixa servern under tiden ,säger han.
- Lycka till, tyckte jag.
-Kasslern var inte så dum, men någon lunchpromenad blev det inte idag.
När jag återvände efter lunchen hade Henrik lyckats flytta hela serverinnehållet till annan server, (trots att han sitter iStockholm) och allt fungerade igen.
–Puss på dig Henrik.
Personalrapporten tog ytterligare en timme, och när den äntligen var klar visade det sig att det fattades c:a 10 personer och en omfattande felsökning startade. Men det gick att åtgärda ganska snabbt.
Men jag tyckte synd om lönekontorissan som skulle komplettera med en massa ytterligare uppgifter.

Kl 14 ringde en av mina samåkningskamrater och undrade om vi inte kunde fara hem tidigare idag. Han hade så litet att göra
-Glöm det, svarade jag.
En trasig bärbar telefon hade hamnat på mitt bord, och på den satt en lapp. ”Fungerar ej” stod det.
”Kan du fixa den ?”
-Oj, Jag får inte glömma att sätta in ett nytt backup-band i eftermiddag, tänkte jag samtidigt.
-Och visst ja. Jag skulle ju svara på två olika ”surveyer” senast idag också. Det var återigen finnarna som skulle ha in en del uppgifter om mobiltelefoni och ytterligare ett planerat serverbyte nästa helg.
-Vi hoppas du kan vara tillgänglig på jobbet den helgen, skrev dom. Så du kan testa att allt fungerar innan allt ska köras igång på måndagen.
DÅ PLOCKADE JAG FRAM MITT TRUMFKORT.
-NÄPP, DÅ SKA JAG ÅKA PÅ SEMESTER !!! svarade jag. Faan vad skönt det kändes.

Ja, sen var klockan nästan 16 och en vanlig dag på jobbet var slut.
I morgon är det fredag, och det är inte så dumt med 4-dagarsvecka ändå 

Men, nu är klockan 23:30 och jag borde gå och lägga mig. Jag ska ju till tandläkaren i morgon bitti.
Kom nu Harry så går vi till sängs
God natt

1 kommentar:

  1. haha, vilken rolig läsning. Det är precis så som jag kom ihåg att vissa dagar kunde vara.

    Det gäller bara att säga som han som sket i poolen - Det löser sig :)

    SvaraRadera

Bloggintresserade